Digitale zorg met effect? Het kan wel.

Digitale zorg met effect? Het kan wel.

Digitale zorg met effect? Het kan wel.

Reactie Lelie zorggroep op RIVM onderzoek digitalisering in de zorg

'Gebruik digitale zorg neemt toe, maar is nog lang niet altijd effectief', stelt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu in de E-healthmonitor 2022. Als Lelie zorggroep timmeren we juist hard aan de weg op dit gebied. Mét bewezen effectiviteit. We delen graag onze ervaringen:

  • In 1,5 jaar tijd hebben we een besparing van ingezette zorg tot 4 uur per maand per cliënt geboekt. Onze teams hebben bijna 20 procent meer cliënten kunnen aannemen. In een aantal teams maakt meer dan 60 procent van de cliënten gebruik van een of meerdere digitale zorgoplossingen. We zien ook een positief effect op de kwaliteit van onze zorgverlening zoals preventieve werking, behoud zelfredzaamheid en betere betrokkenheid van de mantelzorger.
  • Net als het RIVM zagen wij een stimulerend effect op gebruik van innovaties in de thuiszorg door corona. Cliënten vonden dat soms een veiliger idee en het hielp ons ook om meer zorg op afstand te leveren.
  • Het RIVM constateert dat het aanbod van patiënten achterblijft. Onze ervaring is dat als je digitale zorg als standaardonderdeel van je zorgpakket aanbiedt, het bij bijna iedereen aanvullend kan helpen. Fysieke zorg blijft daarnaast vaak wel noodzakelijk. Juist de combinatie is sterk.
  • Onze ervaring is dat inzet van digitale zorg bij een goede implementatie juist geen extra werkdruk hoeft te geven, maar de werkdruk kan verlichten. Dit komt omdat er minder piekmomenten zijn. De zorg kan door de inzet van technologie beter verspreid worden over de dag en hoeft niet allemaal om 8 uur in de ochtend, omdat cliënt bijv. zelf al medicatie heeft ingenomen met behulp van een apparaat.
  • We zijn het helemaal eens met de analyse dat er een goede financiële structuur nodig is. Daarom zijn we blij en trots met de steun en vergoeding van alle zorgverzekeraars in Nederland. En in het bijzonder met CZ die in de aanlopende fase hierbij geholpen heeft.
  • Gaat bij ons alles perfect? Nee hoor. Ook wij hebben nog huiswerk. Bijvoorbeeld als het gaat om de gegevensuitwisseling met andere partijen. Mooi om daar samen aan verder te werken met onze partners zoals MobileCare en Patrick Landsman.

Ben je na dit artikel benieuwd hoe wij deze stappen hebben genomen met onze VirtueleThuiszorg? Neem dan contact op met onze innovatieadviseur Jantine Wilschut.

Meer informatie over onze VirtueleThuiszorg vind u hier.

Zorg verdient waardering

www.leliezorggroep.nl

Waardeer mij

(010) 264 07 77

Vragen? Advies nodig?

Neem dan contact op met een van onze adviseurs.